W dniu 3 lipca br. członkowie Małopolskiej Krótkofalarskiej Sieci Ratunkowej brali udział
w ogólnopolskiej konferencji pn.: „Systemy wspierające organizację akcji ratunkowych” organizowanej przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu Sp. z o.o. w Warszawie.
Tematyka konferencji jak zawsze, co jest cechą organizatorów była bardzo obszerna, odnosząc się bezpośrednio do:
- organizacji i prowadzenia akcji ratunkowej;
- komunikacji podczas akcji ratunkowych;
- struktur kierowania działaniami ratowniczymi;
- logistyki działań służb ratowniczych w zdarzeniach masowych;
- pojęcia, zakresu i organizacji pierwszej pomocy;
- łączności specjalnej – współdziałanie i skuteczna komunikacja służb administracyjnych, służb mundurowych i ratowników;
- systemów teleinformatycznych dla zarządzania kryzysowego i ratownictwa;
- bezpieczeństwa i ochrony infrastruktury krytycznej;
- informacji przestrzennej;
- systemów mobilnych dla służb szybkiego reagowania;
- telemedycyny w zarządzaniu kryzysowym, transmisja informacji medycznej w diagnostyce i systemach ratownictwa medycznego;
- wykorzystania AI jako wsparcia dla ratownictwa medycznego;
- ratownictwa chemicznego i ekologicznego;
- możliwości dronów w ratownictwie;
Program konferencji obejmował wiele aspektów związanych bezpośrednio z technicznymi aspektami prowadzenia działań ratowniczych z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie łączności bezprzewodowej, w tym min.:
- „Polowa integracja danych z dronów, kamer, lokalizatorów za pomocą Mobilnego Centrum Dowodzenia. Informacja przestrzenna i koordynacja w miejscu prowadzenia działań”;
- „Łącza hybrydowe – dostęp do sieci, bezpieczeństwo i niezawodność w zarządzaniu kryzysowym”.
Nie mogło zabraknąć akcentu związanego krótkofalarską łącznością kryzysową. Przedstawiciele Zarządu MSKR w osobach: Prezes Zarządu Michał Wilczyński SP9XWM oraz Wiceprezes Zarządu Sławomir Lach SQ9JYE prowadzili prelekcję na temat: „Krótkofalarska łączność kryzysowa
w Polsce”.
W zarządzaniu kryzysowym do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa bezwzględnie konieczne zastosowanie i wykorzystanie sprawnego i w pełni zdywersyfikowanego systemu łączności kryzysowej. Fundamentalną cechą sprawnego systemu łączności jest możliwość zagwarantowania usług łączności elektronicznej użytkownikom nie tylko w miejscu stałego przebywania, ale przede wszystkim po przemieszczeniu się ich w terenie. Co więcej, systemów z założenia ma zapewnić organom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo obywateli poprzez możliwość stałego i skutecznego kierowania działaniami w przypadku wystąpienia kryzysu. Dlatego dywersyfikacja systemów łączności oraz wykorzystanie społecznych, krótkofalarskich struktur łączności kryzysowej winno być filarem struktur łączności kryzysowej z Polsce.
Dziękujemy organizatorom za umożliwienie udziału w tym tak słusznym i ważnym wydarzeniu edukacyjnym.